רשלנות רפואית בהריון

קרן זיסו - משרד עורכי דין

תהליך ההיריון הינו כידוע תהליך מרגש ומלהיב אך גם רגיש מאד ועתיר סיכונים ועל כן הוא מחייב מעקב וטיפול קפדני על מנת להבטיח ככל הניתן את בריאותם של העובר והאם ההרה.


למרבה הצער, מקרים רבים של רשלנות רפואית מתרחשים בתחום הזה ותביעות פיצויים מוגשות בגין רשלנות רפואית בתחום ההיריון והלידה. זהו גם התחום בו נפסקים סכומי הפיצויים הגבוהים ביותר.

במאמר שלפניכם נסקור את עילות הרשלנות הרפואית השכיחות בתחום ההריון ונסביר באילו מקרים וכיצד ניתן להגיש תביעת פיצויים בגינן ואת חשיבות הייצוג המשפטי על ידי עורך דין רשלנות רפואית

עילות המקימות רשלנות רפואית בהריון

 

באופן כללי ניתן לחלק את עילות הרשלנות הרפואית במהלך ההיריון לשלוש קטגוריות עיקריות:

א. רשלנות במתן הנחיות להתנהלות האם ההרה במהלך בהיריון. עם גילוי דבר ההריון ובפרט כשמדובר בהריון ראשון של האם, יש לצייד את האם בהנחיות וכללים שעליה להקפיד עליהם לאורך ההריון כדי להבטיח את הבריאות והתקינות של העובר ושלה. כללים אלו מתייחסים, בין היתר, לנטילת ויטמינים ותוספי תזונה, לרבות חומצה פולית וברזל; הימנעות מצריכת חומרים/גורמים העלולים לסכן את העובר כגון סיגריות, אלכוהול, סמים, תרופות מסויימות ועוד, הימנעות ממאמצים פיזיים מוגברים ועוד.
אי מתן ההנחיות הנחוצות מבעוד מועד או מתן הנחיות חלקיות, עלולים איפוא להוות עילה לרשלנות רפואית.

 
ב. רשלנות לגבי מעקב ההיריון. בתקופת ההיריון יש להקפיד כי האם תבצע מעקב הריון קפדני, כדי לברר האם ההיריון מתנהל באופן תקין או לאו, תוך מתן דגש על אבחון מומים קשים בעובר שמחייבים מתן המלצה להפסקת ההריון. מעקב ההריון כולל ביצוע בדיקות שונות ומגוונות לכל אורכו, כגון בדיקות משקל, לחץ דם, בדיקות דם ושתן, אולטרא סאונד, סקירת מערכות, בדיקת חלבון עוברי, העמסת סוכר, בדיקת שקיפות עורפית, בדיקות גנטיות ועוד.
אי עריכת בדיקות מעקב ההריון במלואן ובמועדן, ביצוע רשלני שלהן, פיענוח רשלני של ממצאי הבדיקות, או התעלמות ממצאים בעייתיים המחייבים המשך טיפול מעמיק יותר, עלולים להוות עילה לרשלנות רפואית.

 
ג. רשלנות לגבי טיפול בהריון בסיכון גבוה. רוב ההריונות הינם הריונות רגילים, אך לעתים ישנם הריונות המוגדרים כהריונות בסיכון גבוה, כגון במקרים של סכרת הריון, משקל גבוה, לחץ דם גבוה, הריון רב עוברי ועוד. במקרים אלו יש להשגיח על האם והעובר באופן קפדני יותר ובמקרה הצורך גם להפנות לשמירת הריון והשגחה גבוהה, תוך אישפוז בבית החולים במחלקה להריון בסיכון.

כשל באבחון של הריון בסיכון גבוה, או אבחון מאוחר שלו, או טיפול לקוי בהריון כזה עלולים להוות עילה לרשלנות רפואית.

הגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית בהריון

כאשר קיים חשש לאירוע רשלנות רפואית במהלך הריון שנגרם ע"י רופא פרטי, יש לפנות לעו"ד בקיא ומנוסה בתחום זה על מנת לבחון הגשת תביעת פיצויים כנגד הרופא. ככל ומדובר ברופא שכיר בקופת חולים/בית חולים, ניתן להגיש את התביעה גם כנגד המוסד הרפואי שהעסיק אותו וזאת מכח האחריות השילוחית שיש לו כלפי הרופא.

 
יחד עם זאת, חשוב גם להבין שלא כל מקרה בו אירע נזק במהלך ההיריון מהווה בהכרח בסיס להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית. 

ככלל, כדי להגיש תביעת רשלנות רפואית בהריון, יש להוכיח שהרופא התרשל כלפי המטופלת ההרה או כלפי העובר, שנגרם נזק וקיים קשר סיבתי בין התרשלות הרופא לנזק שנגרם להם. כלומר, יש להוכיח שהנזק שנגרם לאם/העובר אכן נגרם עקב התרשלות הרופא ולא בגין סיבה אחרת. לפיכך, אם הרופא התרשל במהלך ההריון אך למרבה המזל לא נגרם כל נזק עקב כך, אין עילה להגשת תביעת פיצויים. לחילופין, אם לאם נגרם נזק במהלך ההיריון, אך הנזק לא נגרם לה כתוצאה מהתרשלות הרופא המטפל, אלא מסיבה אחרת (למשל, אי הקפדה של האם עצמה על ההנחיות שניתנו לה), גם אז לא מתקיימת עילה להגשת תביעת פיצויים.

לפיכך, כדי לבחון האם אכן יש מקום להגיש תביעת פיצויים בגין נזק שנגרם לאם/לעובר בגין רשלנות רפואית בהריון, יידע עוה"ד הבקיא בתחום להתייעץ עם מומחה רפואי מתאים, לקבל את התרשמותו המקצועית הראשונית ובמידת הצורך (ככל ואכן קיימת רשלנות), לקבל את חוות דעתו המקצועית הקובעת שהרופא אכן התרשל וכי כתוצאה מהתרשלותו נגרם נזק לאם ו/או לעובר (קשר סיבתי).

עוד יצויין, כי לפי תקנות סדר הדין האזרחי, חלה חובת צירוף חוות דעת רפואית של המומחה הרפואי לכתב התביעה המוגש לבית המשפט.

 
כן, תביעת פיצויים עד לסך של 2.5 מליון ₪ תוגש לבית משפט השלום ותביעה לפיצויים מעל סכום זה תוגש לבית המשפט המחוזי.

תקופת התיישנות – רשלנות רפואית בהריון

מבחינת תקופת ההתיישנות, יש לשים לב שבעוד ההורים יכולים להגיש את התביעה תוך 7 שנים ממועד קרות אירוע הרשלנות, אזי היילוד (כלומר, ככל שהעובר שרד את ההריון) יכול להגיש את התביעה עד הגיעו לגיל 25, מאחר שתקופת 7 שנות ההתיישנות לגביו מתחילה לרוץ רק עם הגיעו לבגרות, היינו, בגיל 18.

לייעוץ משפטי ממוקד צרו קשר עוד היום

משרד עורכי דין דיני נזיקין

מאמרים משפטיים

רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי להבדיל מלידה טבעית רגילה (נרתיקית/וגינאלית), הינו טכניקה ניתוחית ליילוד באמצעות חתך בבטנה וברחמה של האם.

ניתוחים קיסריים הינם פופולאריים בשנים האחרונות בעולם המערבי, לרבות בישראל.
יחד עם זאת, מדובר בניתוח שביצועו כרוך בסיכונים רבים (כגון דלקות ברחם ובשתן, התפתחות קרישי דם, ועוד), ובמהלכו עלולה להתרחש רשלנות רפואית, כפי שיוסבר להלן.

רשלנות רפואית באונקולוגיה

תחום האונקולוגיה הינו תחום רפואי העוסק בחקר, אבחון, וטיפול במגוון מחלות הסרטן למיניהן. מקרי רשלנות רפואית בתחום זה הינם רבים ועשויים להתרחש בכל שלבי המחלה, כפי שיוסבר להלן.

זקוקים לעו"ד נזיקין?

אל תתפשרו על הזכויות שלכם

צרו קשר עוד היום עם עורכת הדין קרן זיסו לקבלת יייעוץ משפטי בנזקי גוף