נהיגה ללא ביטוח חובה תקף

קרן זיסו - משרד עורכי דין

מהו ביטוח חובה?

פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], תש"ל-1970 מטילה על כל נהג בכלי רכב מנועי את החובה לבטח את כלי הרכב שלו בביטוח חובה, המכסה אותו ואת הנוסעים ברכבו מפני נזקי גוף עקב תאונת דרכים וגם את צד ג' הנפגע כהולך רגל מרכבו.

הרציונאל של כיסוי ביטוח החובה הוא, לאפשר לנפגע תאונת דרכים תשלום פיצויים מחברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את כלי הרכב המעורב בתאונה וזאת ללא כל קשר לשאלה מי אשם בגרימת התאונה ואף אם הנפגע עצמו היה אשם בתאונה ובלבד שנהג הרכב נהג עם רישיון נהיגה תקף למועד התאונה.

עיקרון זה מיושם במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים, תשל"ה-1975 (חוק הפלת"ד), לפיו על כל נהג (חברת הביטוח הנכנסת בנעליו) חלה אחריות מוחלטת לפצות את הנפגעים בתאונה, ללא כל קשר לשאלת האשם.

מהי המשמעות של נהיגה ללא ביטוח חובה תקף?

נהיגה ללא ביטוח חובה תקף, מהווה עבירה פלילית חמורה, בדיוק כמו נהיגה ללא ביטוח בכלל ועל כן אסור בתכלית האיסור לנהוג ברכב ללא ביטוח חובה תקף.

מי שנתפס נוהג בכלי רכב ללא ביטוח חובה תקף חשוף לסנקציות משפטיות שונות ולהפסדים כלכליים בלתי מבוטלים, העולים בהרבה על עלות חידוש הביטוח ועל כן חשוב מאד להקפיד על חידוש הביטוח ומבעוד מועד.

בנוסף לביטוח החובה, ניתן גם לרכוש ביטוח צד ג' – המכסה גם נזקי פח שהרכב המבוטח גרם לרכב אחר, או ביטוח מקיף – שמכסה הן נזקים שהרכב המבוטח גרם לרכב אחר והן נזקים שנגרמו לרכב המבוטח בעצמו, אולם אין כמובן כל חובה לרכוש אותם וניתן לנהוג גם בלעדיהם.

מהן ההשלכות של נהיגה ללא ביטוח חובה תקף?

נהיגה ללא ביטוח חובה תקף מהווה עבירה פלילית חמורה, שביצועה כרוך בזימון חובה למשפט.

כלומר, אין המדובר בעבירה שמוגדרת כעבירת ברירת קנס/משפט, שמעניקה לנהג את האפשרות לבחור בין תשלום הקנס לבין זימון לבית משפט, אלא הוא יוזמן לבית המשפט בכל מקרה.

מי שנתפס נוהג ללא ביטוח חובה תקף, לרבות במסגרת ביקורת משטרה אקראית ואף מבלי שהיה מעורב בתאונה כלשהי, חשוף לעונשים המשתנים ממקרה למקרה לפי נסיבותיו הספציפיות.
אם מדובר בעבירה ראשונה, העונש לרוב יהיה קנס כספי גבוה.
אם מדובר בעבירה חוזרת ונשנית ו/או במעורבות בתאונה, הנהג עלול לקבל גם שלילת רישיון נהיגה ואף שלושה חודשי מאסר בפועל.
אם מדובר בנהג חדש, לרבות נהג חדש צעיר, הנתפס נוהג ללא ביטוח חובה, ייתכן שהוא יצטרך גם לעבור שוב בחינת תיאוריה ואף מבחן נהיגה מעשי (טסט).

מהן ההשלכות כאשר רכב ללא ביטוח חובה תקף גם היה מעורב בתאונת דרכים?

אם נהג הרכב שנתפס ללא ביטוח חובה תקף גם היה מעורב בתאונת דרכים שגרמה לנפגעים, מצבו חמור כפליים.

אם הנהג חסר הביטוח עצמו נפגע בתאונה – אין לו חברת ביטוח לתבוע ממנה פיצויים בגין כל ההוצאות שנגרמו לו עקב נזקי הגוף שלו, והוא ייאלץ לשאת בהן בעצמו. מדובר בהוצאות העלולות להגיע לסכומים משמעותיים, בגין הפסדי שכר לעבר ולעתיד, הוצאות רפואיות שאינן מכוסות בסל הבריאות, הוצאות עזרה, ניידות ועוד.

עם זאת, אם התאונה נגרמה בשל אשמת נהג רכב צד ג', הנהג חסר הביטוח יוכל לתבוע את ביטוח החובה של נהג צד ג' האשם בתאונה ולקבל ממנה פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לו עקב התאונה, אולם הוא יצטרך להגיש את התביעה לפי פקודת הנזיקין ולא לפי חוק הפלת"ד ולהוכיח לשם כך שהתאונה נגרמה עקב רשלנותו של נהג רכב צד ג'.

אם נוסעי הרכב או הולכי רגל נפגעו מהרכב – גם הם לא יוכלו לתבוע את חברת הביטוח שלו, אולם הם לפחות יוכלו לתבוע את "קרנית", גוף סטוטורי שהוקם בדיוק למטרה זו: לתשלום פיצויים לנפגעי תאונות דרכים שאינם יכולים לקבל פיצויים מחברת הביטוח של הנהג שהיה מעורב בתאונה. מדובר בעיקר במקרים בהם לנהג הרכב אין ביטוח חובה בכלל, או אין ביטוח חובה בתוקף, או כאשר הנהג איננו ידוע כלל, כמו במקרה של תאונת פגע וברח.

בכל מקרה יודגש, כי נהג רכב חסר ביטוח חובה תקף, איננו רשאי לתבוע את "קרנית" ולקבל ממנה פיצויים, למעט במקרה חריגים בלבד.

בנוסף, נהג הרכב אף חשוף לתביעת שיבוב (החזר) מקרנית, בגין כספי הפיצויים שהיא נאלצה לשלם לנפגעים האחרים.

 

לייעוץ משפטי ממוקד צרו קשר עוד היום

משרד עורכי דין דיני נזיקין

מאמרים משפטיים

רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי להבדיל מלידה טבעית רגילה (נרתיקית/וגינאלית), הינו טכניקה ניתוחית ליילוד באמצעות חתך בבטנה וברחמה של האם.

ניתוחים קיסריים הינם פופולאריים בשנים האחרונות בעולם המערבי, לרבות בישראל.
יחד עם זאת, מדובר בניתוח שביצועו כרוך בסיכונים רבים (כגון דלקות ברחם ובשתן, התפתחות קרישי דם, ועוד), ובמהלכו עלולה להתרחש רשלנות רפואית, כפי שיוסבר להלן.

רשלנות רפואית באונקולוגיה

תחום האונקולוגיה הינו תחום רפואי העוסק בחקר, אבחון, וטיפול במגוון מחלות הסרטן למיניהן. מקרי רשלנות רפואית בתחום זה הינם רבים ועשויים להתרחש בכל שלבי המחלה, כפי שיוסבר להלן.

זקוקים לעו"ד נזיקין?

אל תתפשרו על הזכויות שלכם

צרו קשר עוד היום עם עורכת הדין קרן זיסו לקבלת יייעוץ משפטי בנזקי גוף